Hoe verhoog je de online veiligheid in jouw organisatie?

Er wordt binnen organisaties veel tijd besteed aan het optimaliseren van de beveiliging van de
inventaris en kantoren, maar wordt de online beveiliging vaak vergeten. Er worden dagelijks
bestanden opgeslagen in de cloud, e-mails en facturen verstuurd en waardevolle
bedrijfsinformatie in mappen gezet, maar wordt al deze online data ook beschermd?

Noodzaak.

Een veilige online werkplek beschermt zowel de organisatie als de eindgebruiker. Er wordt immers
veel gevoelige informatie opgeslagen, zoals bank- en adresgegevens. Werknemers hebben vaak
ook toegang tot werksystemen vanaf hun eigen apparaten. Daarom is het belangrijk om de online
werkplek te beveiligen. Niet alle gebruikers zijn zich hier echter van bewust. Het is daarom
dringend nodig om dit bewustzijn verder te stimuleren

Tips.

 

Niet alleen het creëren van bewustzijn onder de gebruikers is belangrijk. Vanuit het bedrijf is het
opstellen van richtlijnen en het bewust maken van het personeel nodig om het risico te verlagen.
Een aantal tips:

  1. Schrijf een wachtwoordenbeleid en vergeet daarbij de authenticaties niet. Als eerste
    raden wij altijd aan om multi-factor authenticatie (MFA) in te schakelen. Hiermee voeg je een
    beveiligingslaag toe aan het aanmeldingsproces. Daarnaast klinkt het heel logisch dat
    iedereen sterkte wachtwoorden gebruikt, maar een deze worden niet altijd gebruikt.
    Potlood123, wachtwoord! en je geboortedatum zijn geen sterke wachtwoorden. Schrijf daar
    dus een wachtwoordenbeleid voor waarin sterke wachtwoorden verplicht zijn.
  2. Stel automatische updates in, want een van de grootste risicofactors is het gebruik van
    verouderde software. Misbruik, bijvoorbeeld cybercrime, voorkomen doe je gemakkelijk door
    de software automatisch te updaten. Besturingssystemen op bijvoorbeeld laptops,
    smartphones en andere apparaten zoals routers en software van websites/webshops moeten
    altijd up-do-date zijn.
  3. Regelmatige backups maken, voorkomt het verlies van online data. Er is een simpel
    ezelsbruggetje om backups uit te voeren. Maak altijd 3 kopieën van je data: minstens 2 in je
    bedrijf en dan op verschillende systemen en minstens 1 buiten je bedrijf, bijvoorbeeld online.
  4. Houdt malware zoals virussen en ransomware buiten de deur. Installeer
    beveiligingssoftware en bescherm je bedrijf tegen bijvoorbeeld spam, onveilige websites en
    phishing. Hoe goed alles ook beveiligd is, het bewustzijn van de medewerkers rondom online
    veiligheid blijft een van de grootste valkuilen. Vooral bij phishingmails, want wanneer een
    medewerker er alsnog intrapt ben je verder van huis.
  5. Ben je door alle richtlijnen het overzicht kwijt? Want het installeren, beheren en
    onderhouden van alle systemen blijft toch een vak apart. Je kan altijd nog een IT partij
    inschakelen die je ICT en online beveiliging voor zijn rekening neemt.

Bij Solution24 zijn we gespecialiseerd in het beveiligen van online omgevingen voor zowel kleine
als grote organisaties. En dit doen we niet alleen, want we zorgen ervoor dat we de medewerkers
hierin mee nemen, hiermee wordt namelijk het bewustzijn onder de medewerkers verhoogd. Met
de oplossingen die we aanbieden, beschermen we jouw bedrijf tegen de gevolgen van phishing,
software inbraak, dataverlies en cyber aanvallen.

Laten we samen de online veiligheid in jouw organisatie verhogen. Krijg meer informatie
[email protected] of bel naar 0570-572283. Wij zijn er om jou te helpen.